6Y120L0
Παρακάτω αναφέρονται πραγματικά προβλήματα που έχουμε αντιμετωπίσει στα εργαστήριά μας με τους δίσκους 6Y120L0 της Maxtor.
Δεν σχετιζόμαστε με την κατασκευάστρια εταιρεία και οι πληροφορίες που παρέχουμε βασίζονται καθαρά στην εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από αυτούς τους δίσκους. Δεν ισχυριζόμαστε το παραμικρό όσον αφορά την αξιοπιστία τους. Στα εργαστήριά μας καταφθάνουν μόνο δίσκοι που έχουν ελαττώματα, ως εκ τούτου δεν μπορούμε να έχουμε στατιστικά για την αξιοπιστία τους ή όχι.
Οι σκληροί δίσκοι της Maxtor είναι διάσημοι για τα προβλήματα στο firmware. Προβλήματα, τα οποία "κληρονόμησε" και η Seagate, αγοράζοντας τη Maxtor.
Το firmware του δίσκου δεν είναι αποθηκευμένο στο PCB όπως πιστεύουν οι περισσότεροι. Το κυρίως μέρος του firmware είναι γραμμένο στα platter στο επονομαζόμενο Service Area.
Το Service Area βρίσκεται στους αρνητικούς κυλίνδρους του δίσκου, συνήθως στην μέσα διάμετρο των platter και περιλαμβάνει κάποια modules τα οποία είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του δίσκου. Αν κάποιο από τα κρίσιμα modules καταστραφεί, διαγραφεί ή αλλοιωθεί με οποιονδήποτε τρόπο, ο δίσκος δεν μπορεί να κάνει initialize και σταματάει εντελώς να λειτουργεί. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, ο δίσκος αναγνωρίζεται από την εργοστασιακή κωδική ονομασία του (Calypso, Sabre, N40P κλπ) και με μηδενική χωρητικότητα.
ΠΡΟΣΟΧΗ! Δεν πρόκειται για κάποιο πρόβλημα που μπορεί να αντιμετωπιστεί οικιακά. Δεν πρόκειται για πρόβλημα που απαιτεί ένα απλό flash του firmware. Πρόκειται για πολύπλοκο πρόβλημα που απαιτεί τη χρήση ακριβού εξοπλισμού και βαθιά γνώση του αντικειμένου της ανάκτησης. Δεν απαιτεί, πάντως, το άνοιγμα του δίσκου σε clean room και την τοποθέτηση ανταλλακτικών στο δίσκο, επομένως η ανάκτηση δεδομένων είναι σχετικά φθηνότερη.
Η MAXTOR είναι επίσης γνωστή για τη σειρά των "μελοδικών" δίσκων. Αυτοί οι δίσκοι όταν κολλάει το μοτέρ τους (πολύ συχνό φαινόμενο) παράγουν έναν μελωδικό ήχο που μοιάζει σαν να προέρχεται από κινητό τηλέφωνο (ακούστε τον ήχο εδώ). Αυτη η βλάβη απαιτεί το ξεμπλοκάρισμα του μοτερ με συγκεκριμένη τεχνική, και αν αυτό δεν είναι δυνατό, το άνοιγμα του δίσκου στο clean room και την μεταφορά των platters σε συμβατό δίσκο-δέκτη. Αυτή είναι μια πολύπλοκη διαδικασία που απαιτεί ακρίβεια, εμπειρία και γνώση καθώς και τη χρήση εξειδικευμένων εργαλείων προκειμένου να διατηρηθεί η ευθυγράμμιση των κεφαλών.
Άλλη βλάβη που μπορεί να παρουσίασουν οι δίσκοι Maxtor είναι ηλεκτρονικό σφάλμα στην πλακέτα. Αυτό συνήθως εμφανίζεται από υπερθέρμανση, πτώση (ή αυξομείωση) της τάσης ή προβλήματα στο μοτέρ του δίσκου. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, ο δίσκος δεν ξεκινάει και -φυσικά- δεν αναγνωρίζεται καθόλου στο BIOS.
Αν ο δίσκος στο ξεκίνημά του χτυπάει ("clicking sounds") - ακούστε εδώ τυπικά παραδείγματα -, τότε τις περισσότερες φορές αυτό είναι σημάδι κατεστραμμένων κεφαλών. Σε αυτήν την περίπτωση είναι πολύ σημαντικό να γίνουν σωστά διαγνωστικά προκειμένου να εξαλειφθεί η πιθανότητα ο δίσκος να χτυπάει εξαιτίας προβληματικού firmware ή κάποιου σφάλματος στο PCB.
Τέλος, ένα κλασικό πρόβλημα των δίσκων αυτών (όπως και όλων των άλλων δίσκων, όλων των κατασκευαστών) είναι αυτό των Bad Sectors. Μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, τα platter στα οποία γράφονται τα δεδομένα αρχίζουν να φθείρονται ("degradation") και εμφανίζονται bad sectors. Όταν ο δίσκος προσπαθεί να διαβάσει τέτοια τμήματα της επιφάνειας, μπορεί να "παγώσει" την λειτουργεία του, ή να ακούγονται περίεργοι θόρυβοι όπως "scratching", ελαφριά ticks ή και ηχηροί θόρυβοι. Μόλις ο δίσκος αρχίσει να εμφανίζει τέτοια συμπτώματα, είναι πολύ σημαντικό να σταματήσετε αμέσως τη λειτουργία του δίσκου και να μας τον στείλετε για δωρεάν διάγνωση. Οποιαδήποτε περαιτέρω απόπειρα κάνετε, θα προστεθεί στα προβλήματα που έχει ήδη ο δίσκος και θα μειώσετε τον αριθμό των ανακτήσιμων δεδομένων. Στο εργαστήριο της η Northwind χρησιμοποιεί ακριβά εργαλεία κλωνοποίησης τα οποία έχουν την δυνατότητα να επισκευάσουν τα bad sectors και να διαβάσουν με επιμονή δεδομένα από αυτά τα τμήματα της επιφάνειας. Αυτή είναι συνήθως η μόνη μέθοδος μέσω της οποίας είναι δυνατή η ανάκτηση δεδομένων από δίσκους Maxtor.