Συχνές Ερωτήσεις Συστημάτων RAID
Συχνές ερωτήσεις για την ανάκτηση δεδομένων συστημάτων RAID
Το σύστημα RAID / NAS Box σταμάτησε να λειτουργεί. Τι να κάνω?
Αν διαπιστώσετε πρόβλημα στο σύστημα αποθήκευσης δεδομένων, αν αναβοσβήνει πορτοκαλί (ή κίτρινο, ή...) λαμπάκι στη συσκευή, κλείστε την άμεσα και μην την αφήνετε να κάνει απόπειρες rebuild.
Καλέστε στα εργαστήρια ανάκτησης δεδομένων της Northwind Data Recovery άμεσα.
Πόσο θα κοστίσει η ανάκτηση?
Το κόστος για αυτές τις περιπτώσεις εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Κάποιοι από αυτούς τους παράγοντες είναι ο τύπος του RAID (το RAID 5 είναι ακριβότερο από το RAID 0 καθώς απαιτεί χρονοβόρα ανάλυση και ειδικές τεχνικές), το σύστημα αρχείων (NTFS, FAT, XFS...), την χωρητικότητα των δίσκων κλπ. Το κόστος για την ανάκτηση συστημάτων RAID ξεκινάει από τα 500€ και μπορεί να φτάσει και τα 2500€, σε πολύπλοκα συστήματα με 10 δίσκους και πολλαπλά συστήματα αρχείων.
Ποιά διαδικασία ακολουθείτε?
- Συνοπτικά, παραλαμβάνουμε τους δίσκους που αποτελούσαν τη συστοιχία RAID και τους εξετάζουμε όσων αφορά τη λειτουργικότητά τους.
- Στη συνέχεια, ανακτούμε τους δίσκους όπου χρειάζεται και παίρνουμε κλώνο από ΟΛΟΥΣ τους δίσκους σε δικά μας ασφαλή αποθηκευτικά μέσα.
- Στο τρίτο βήμα γίνεται ο εντοπισμός του RAID και η ανάλυσή του: Ποιοί δίσκοι περιέχουν αρχεία, ποιό είναι το σύστημα αρχείων, ποιά η σειρά των δίσκων, ποιο είναι το stripe size, το delay κλπ.
- Στο τέταρτο και τελευταίο βήμα εντοπίζονται τα partitions και αναλύονται προκειμένου να εντοπιστούν λειτουργικά δεδομένα και να ανακτηθούν.
Να προσέξω κάτι ιδιαίτερα πριν σας στείλω τους δίσκους?
Καλό θα είναι να γνωρίζουμε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για το ιστορικό, τι ακριβώς συνέβη και "χτύπησε" το RAID, γιατί χτύπησε ο SERVER, ποια ενέργεια συνέβαινε εκείνη τη στιγμή. Επίσης, θα πρέπει να ξέρουμε ποιες ενέργειες έγιναν μέχρι να φτάσει η συστοιχία στα εργαστήριά μας. Όσο πιο πολλές λεπτομέρειες ξέρουμε, τόσο το καλύτερο.
Τέλος, καλό θα ήταν να γνωρίζουμε πληροφορίες για τα δεδομένα που θέλετε να ανακτήσετε. Αν είναι δυνατόν, σημειώστε σε ένα χαρτί όσο περισσότερες πληροφορίες ξέρετε για το σύστημα RAID: Αριθμό partitions, συνολικό όγκο δεδομένων σε GB (στο περίπου), τύπους αρχείων που αναζητάμε.
Γίνεται ανάκτηση από όλα τα συστήματα RAID?
Ναι. Ανακτούμε δεδομένα από όλων των ειδών τα RAID. Δεν περιοριζόμαστε μόνο στα πιο διαδεδομένα RAID0, RAID 5 & RAID 10.
Χρειάζομαι μόνο έναν φάκελο με έγγραφα από το δίσκο μου, αλλά χτύπησε. Θα υπάρξει διαφορετική χρέωση αν σας ζητήσω να ανακτήσετε μόνο 2-3 αρχεία?
Όχι. Η χρέωση είναι η ίδια είτε ανακτήσουμε 1 ΜΒ είτε ανακτήσουμε πολλές εκατοντάδες GB.
Ο λόγος είναι ότι για να μπορέσουμε να πάρουμε έστω και ένα αρχείο μέσα από το δίσκο, θα πρέπει πρακτικά να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία (να αναλυθεί το RAID, να στηθεί από την αρχή κλπ).
Επομένως ο αριθμός των αρχείων που θα μας ζητήσετε επηρεάζει μόνο το χρόνο ανάκτησης και όχι το κόστος.
Ποιά δεδομένα δεν ανακτώνται?
Ανάκτηση δεδομένων δεν μπορεί να γίνει σε συστοιχίες RAID στις οποίες έχουν γίνει απόπειρες από ανθρώπους που δεν γνωρίζουν, ή στην καλύτερη περίπτωση θα χρειαστεί εξαιρετικός όγκος χειροκίνητης επισκευής του array.
Ανάκτηση δεδομένων δεν γίνεται όταν δεν υπάρχει επαρκής αριθμός δίσκων που να είναι λειτουργικοί ή ανακτήσιμοι. Αν, για παράδειγμα, σε συστοιχία RAID5 με 4 δίσκους έχουμε 2 από αυτούς με κατεστραμμένες επιφάνειες, τότε η ανάκτηση της συστοιχίας είναι αδύνατη. Επίσης λανθασμένες απόπειρες rebuild, checkdisk μετά την παρουσίαση του προβλήματος της συστοιχίας και λανθασμένοι χειρισμοί χρήστη μπορούν να αποβούν μοιραία για τα δεδομένα. Οι έμπειροι τεχνικοί της Northwind Data Recovery ακόμα και σε αυτές τις περιπτώσεις θα εξαντλήσουν κάθε περιθώριο για να ανακτηθούν τα δεδομένα του RAID.
Αναλαμβάνετε και ανάκτηση δεδομένων από RAID με νεας γενιάς δίσκους όπως πχ. SSD?
Φυσικά. Οι SSD δίσκοι (Solid State Drives) δεν έχουν κινούμενα μέρη αλλά αποθηκεύουν με ηλεκτρονικό τρόπο τα δεδομένα επάνω στα ολοκληρωμένα κυκλώματα που έχουν στις πλακέτες τους. Η φιλοσοφία τους είναι εντελώς διαφορετική από αυτή των συμβατικών δίσκων και γενικά έχουν πολλά θετικά και αρκετά αρνητικά. Σε κάθε περίπτωση ανακτούμε δεδομένα από όλων των ειδών τα αποθηκευτικά μέσα.
Άνοιξα το καπάκι του δίσκου και προσπάθησα μόνος μου να διορθώσω τη βλάβη. Χειροτέρεψα το πρόβλημα?
Δυστυχώς ναι. Οι σκληροί δίσκοι έχουν τα ευαίσθητα μηχανικά μέρη τους σε στεγανό περιβάλλον και δεν θα πρέπει να εκτείθενται στην ατμόσφαιρα. Η έκθεσή τους στον ατμοσφαιρικό αέρα σημαίνει ότι έχουν "μολυνθεί" από σωματίδια σκόνης, υγρασία κλπ. Ιδίως εαν αποπειραθήκατε να "βάλετε χέρι" στο δίσκο πειράζοντας τα μηχανικά του μέρη (πχ. δοκιμάζοντας να περιστρέψετε τα platter με το χέρι, δοκιμάζοντας να αφαιρέσετε την κεφαλή ανάγνωσης κλπ), κατά 99.9% τον έχετε καταστήσει μη-ανακτήσιμο.
ΜΗΝ ΔΟΚΙΜΑΣΕΤΕ ΝΑ ΠΑΡΕΜΒΕΤΕ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ ΔΙΣΚΟΥ.
Αποτελείται από μηχανικά μέρη στα οποία θα πρέπει να έχει πρόσβαση εξειδικευμένο προσωπικό με τον αντίστοιχο εξοπλισμό. Υπάρχουν μέρη του δίσκου τα οποία ρυθμίζονται στο εργοστάσιο της κατασκευάστριας εταιρείας ρομποτικά και δεν δέχονται ανθρώπινη επέμβαση.
Οποιαδήποτε απόπειρα κάνετε θα κάνει το έργο της ανάκτησης σαφώς ακριβότερο και δυσκολότερο αν όχι αδύνατο.
Αν έχετε ήδη κάνει το λάθος να επέμβετε στο δίσκο, μπορείτε να μας στείλετε ή να προσκομίσετε το δίσκο στα γραφεία μας. Θα εξετάσουμε τη ζημιά που έχει γίνει και θα σας ενημερώσουμε σχετικά. Θα πρέπει να τονίσουμε, όμως, πως σε αυτήν την περίπτωση το κόστος θα είναι μεγαλύτερο από το σύνηθες.
Και αν στα δεδομένα που μου ανακτήσατε δεν περιλαμβάνονται αυτά που πραγματικά ήθελα, τι θα πληρώσω?
Πρίν ολοκληρωθεί η διαδικασία ανάκτησης θα ενημερωθείτε για τα ανακτήσιμα αρχεία. Αυτό θα γίνει είτε τηλεφωνικώς αν τα αρχεία που σας ενδιαφέρουν είναι λίγα είτε σας αποστέλλεται λίστα με τα αρχεία που είναι δυνατόν να ανακτηθούν. Έτσι μπορείτε να ελέγξετε αν τα πολύτιμα δεδομένα σας περιλαμβάνονται στα αρχεία που μπορούμε να σας ανακτήσουμε. Εννοείται πως αν τα δεδομένα σας δεν μπορούν να ανακτηθούν, παύει η διαδικασία ανάκτησης και δεν χρεώνεστε απολύτως τίποτα.
Τα δεδομένα μου είναι πολύτιμα και τα χρειάζομαι άμεσα. Πότε θα τα έχω?
Κατανοούμε πως συνήθως οι συστοιχίες RAID περιέχουν επαγγελματικά δεδομένα και ο χρόνος για την ανάκτηση είναι κρίσιμος. Οι συστοιχίες RAID μπαίνουν πάντα σε προτεραιότητα στα εργαστήριά μας.
Ο χρόνος ανάκτησης εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως τον τύπο των δίσκων, το filesystem, τον όγκο των δεδομένων, την πολυπλοκότητα του συστήματος κλπ.
Αν υποθέσουμε ότι το σύστημά σας είναι NTFS RAID 5 με 4 δίσκους των 2ΤΒ, τότε υπολογίστε ότι θα έχετε δεδομένα σε 1-2 ημέρες.
Τι γίνεται με την εχεμύθεια?
Η παραλαβή του μέσου γίνεται με ιδιωτικό συμφωνητικό μεταξύ των δύο πλευρών το οποίο εξασφαλίζει τον πελάτη από οποιαδήποτε χρήση των δεδομένων του. Σας εγγυόμαστε πως η εχεμύθεια είναι πρωτεύουσας σημασίας για εμάς. Η Northwind Data Recovery συμμορφώνεται απόλυτα με τους κανόνες του GDPR.
Μπορείτε να έρθετε στο χώρο μου για να κάνετε επί τόπου την ανάκτηση?
Φυσικά και όχι.
Όποιος ισχυρίζεται το αντίθετο δεν είναι γνώστης του αντικειμένου της ανάκτησης. Αποφύγετέ τον γιατί μάλλον περισσότερη ζημιά θα κάνετε.
Σε τι μέσο θα μου επιστρέψετε τα δεδομένα που θα ανακτηθούν?
Μπορείτε να μας προσκομίσετε κάποιον δίσκο στον οποίο επιθυμείτε να γραφούν τα δεδομένα, ή μπορούμε να βάλουμε εμείς κάποιον δίσκο σε τιμή λιανικής.
Tι να προσέξω στη συσκευασία?
Οι δίσκοι θα πρέπει να τυλιχτεί ΠΟΛΥ προσεκτικά πριν μας αποσταλούν με κάποιο courier. Μας έχουν τύχει περιστατικά όπου η κατάσταση των δίσκων επιδεινώθηκε σημαντικά κατά τη μεταφορά λόγω κραδασμών.
- Τυλίξτε τους δίσκους με περιτύλιγμα με φυσαλίδες αέρα (bubble wrap) και χρησιμοποιήστε κάποιο κουτί με διαστάσεις περίπου όσο οι δίσκοι μαζί με το περιτύλιγμα.
- Γεμίστε τα κενά με χαρτιά, εφημερίδες ή κάποιο άλλο μαλακό αφρώδες υλικό.